SKAUT

Autovaliku ABC – kuidas endale õige auto leida?

Soovid autot osta, aga sul pole udust aimugi, millise peaksid valima? Naabrimees soovitab üht, kolleeg teist… Sulle endale meeldib hoopis kolmas, aga see laidetakse põlglikult maha… Kelle arvamust siis usaldada? Selgitame, kuidas valik endale lihtsamaks teha.

Osta siis, kui hind on juba kukkunud

Pole mingi saladus, et päris uue auto ostmine on väga kulukas, sest selle hind hakkab kukkuma kohe ja väga kiires tempos. Sageli öeldakse, et uus auto kaotab kolme aasta jooksul oma hinnast poole, tegelikkus võib olla aga veelgi hullem. Sugugi harvad pole näited, kus juba kahe või koguni pooleteise aasta vanust autot müüakse vaid poolega hinnast, mis selle eest uuena maksti. Miks mitte sellest kasu lõigata?

Oluline nüanss on see, et uus auto ei ole liisinguga ostes tavaliselt üsna pikka aega realiseeritav, sest selle turuväärtus kahaneb oluliselt kiiremini kui liisingu jääkväärtus. Kui on ette teada, et autoga ei soovita isegi liisinguperioodi lõpuni sõita, on vähekasutatud auto valimine eriti tark, sest see on suurema hinnalanguse juba läbi teinud. Päris uus auto on mõttekas osta siis, kui sellega plaanitakse sõita 10 aastat või enam.

Mõned näited:

Volkswagen Golf VII 1.0 TSI, esmane registreerimine 02/2018, läbisõit 7500 km

Hinnalangus 38%. Tegemist on aasta vanuse autoga, mis on sõitnud alla 10 000 kilomeetri. Hind on praegu 38% odavam, kui see oli uuena. Selle ajaga on auto väärtusest kadunud 10 395 eurot, kusjuures autol on kehtiv tehasegarantii 5 aastat või kuni 100 000km!

Opel Insignia 1.6D Innovation, esmane registreerimine 03/2017, läbisõit 13400 km

Kahe aasta vanune auto läbisõiduga 13 000 kilomeetrit, mille hinnalangus on olnud 51%. Kahe aastaga on see auto oma väärtusest kaotanud 20 155 eurot.

Mercedes-Benz B 180d AMG, esmane registreerimine 03/2018, läbisõit 27780 km

Vaid aastavanune auto, mille hinnalangus on 45%. Ühe aastaga on selle ostja kaotanud 18 452 eurot – seega 1 537 eurot kuus! Kusjuures, autol on veel terve aasta kehtiv tehasegarantii!

Vana ront on ohtlik

Reegel on, et mida uuem auto, seda enam on panustatud selle ohutusse. Siin ei räägi me ainult turvapatjade arvust või parematest esituledest – ehkki ka turvavarustus on moodsal autol vanematega võrreldes kordades parem – vaid ka auto konstruktsioonist.

Autotootjad panustavad igal aastal ohutuse tõstmisse tohutuid summasid ning see nähtub väga selgelt näiteks sõltumatu organisatsiooni EuroNCAP avariitestidest. Seal hinnatakse autosid viietärni skaalal. Kui aastate eest said mõned autod vaid kaks või kolm tärni, siis viimasel ajal saadakse enamasti maksimaalne skoor. Seda vaatamata faktile, et hindamisreeglid on aja jooksul läinud aina karmimaks. See tähendab, et kui ühest autost astud pärast avariid välja tervena, siis teises võivad tagajärjed olla väga kurvad.

Lükkame kategooriliselt ümber ka sageli esitatava väite, et „häid ja tugevaid autosid” valmistati 1990ndatel või 2000ndatel aastatel. See on täielik jama, moodsate autodega võrreldes on nii vanad autod eluohtlikud, siin ei ole isegi mingit vaidluskohta.

Mida vanem auto ja rohkem eelnevaid omanikke, seda suurem on ka tõenäosus, et autol on varjatud puuduseid, manipuleeritud on läbisõiduga vms. Vana auto remondikulude kandmise asemel võid maksta hoopis liisingu kuumakset, ent sõita palju parema autoga.

Eelista kehtiva garantiiga autot

Garantii olemasolu peetakse üheks uue auto suurimaks eeliseks ja seda see kahtlemata ka on. Mis ei tähenda aga, et kasutatud autot eelistades garantiist automaatselt ilma oled.

Uute autode garantiitingimused muutuvad üha paremaks ning enam pole sugugi haruldane, et garantii kehtib viis, kuus või isegi seitse aastat. Täpne aastate arv sõltub margist. See tähendab, et ka järelturult on võimalik leida kehtiva tehasegarantiiga kasutatud autosid.

Garantiiga autode puhul pole tarvis karta varjatud puudusi. Nii oled igal juhul kaitstud kindluse ja turvatundega, et ootamatud remondikulud sind ei ähvarda. Kui tehasegarantii hakkab lõppema, saad seda lisaraha eest veel mitme aasta võrra pikendadagi. See on igal juhul mõistlik investeering.

Ka tuled, kellad ja viled loevad

Osta auto, milles tunned end mugavalt ja enesekindlalt. Lisade osas on valikuid äärmiselt palju ja igaühel on erinevad eelistused. Meie kollektiivis hinnatakse näiteks väga kõrgelt eelsoojendusseadet, mis võimaldab hommikul istuda sooja ja jääst puhaste klaasidega autosse. Lisaks on meie jaoks olulised sportlikud istmed, mis teevad pika sõidu nauditavaks. Kes aga hoiab autot ainult garaažis või läbib peamiselt lühikesi vahemaid, peab võib-olla olulisemaks hoopis muid lisasid.

Varustus, mida näiteks Saksamaalt autode tellijad sageli soovivad, on järgmine:

  • kohanduv kiirushoidik, kui soovid eessõitjaga alati turvalist vahet hoida;
  • elektriliselt reguleeritavad istmed, kui autot kasutab mitu inimest;
  • parkimiskaamera, kui sõidetakse palju linnas;
  • elektriline tagaluuk, kui kasutatakse tihti pakiruumi;
  • tagaistujate eraldi reguleeritav kliima, kui sõidetakse koos lastega jne.

Populaarne on loomulikult ka nelikvedu, mis annab väga selgeid eeliseid mitte ainult talvel, vaid ka suvel kruusateel sõites või haagist vedades.

Auto meeldigu sulle, mitte naabrimehele

Osta auto, mis sulle päriselt meeldib. Tõsi, hinnavahe „ratsionaalse” ning sulle päriselt väga meeldiva auto vahel võib esiti tunduda liiga suur. Aga kui hakkad kuumakseid võrdlema, võib vahe olla kõigest paarkümmend eurot. Tegelikult piisab vaid mõne mõttetu kulutuse tegemata jätmisest, ent lubada endale väga palju paremat autot.

Selle eest tänad end edaspidi iga päev, mõeldes hommikul tööle sõites või kaupluse parklas oma autosse istudes, et „pagan, ostsin ikka ägeda auto.”

Löö kokku kõik kulud

Nagu eelpool öeldud, on üks suurimaid auto omamisega kaasnevaid kulusid selle väärtuse vähenemine. Seda saab väga hästi piirata, kui soetad uue asemel vähekasutatud auto, mis on esimese suure hinnalanguse juba läbi teinud. Ootamatute remondikulude vastu aitab aga kehtiv tehasegarantii.

Ka muid igakuiseid kulusid annab hästi planeerida. Kui selle tegemata jätad, võid pärast esimese ostuemotsiooni lahtumist oma autot hoopis vihkama hakata.

Margiesindusest saab iga auto hoolduskulude kohta täpse info. Liiklus- ja kaskokindlustuse hinnad leiad kindlustusmaaklerite kodulehekülgedelt – ehkki neiski võivad erinevused olla väga suured. Võrdle ka kütusekuluandmeid, seda eriti juhul kui sõidad palju, sest siingi võib igakuine lisakulu olla märkimisväärne.


Fotode allikas: AutoScout24

Kenno Kaupmees
Skaut24 OÜ
www.skaut24.ee