SKAUT

Euroopa autoturu prügikastist saame välja vaid ostjat harides

Euroopa autoturu prügikasti staatusest pääsemise võti on autoostjate käes. Kuidas?

Sel nädalal avaldati mitu artiklit, milles Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu ehk AMTEL-i juht Arno Sillat tõdes, et Lääne-Euroopast tuuakse Eestisse endiselt väga palju varjatud puudustega vanu autosid. Küll on muudetud läbisõidunäitu, küll tulevad siia raskeid liiklusõnnetusi läbi teinud sõidukid jne. Sillati sõnul on eriti palju probleeme odavamas hinnaklassis, aga tegelikkuses tuleb ette ka juhtumeid, kus ostjad saavad petta isegi 25 000-euroste autodega.

Probleem petistest müüjatega on tõesti terav. Eesti autoturuga vähegi kursis olevad inimesed teavad seda hästi. Ent lisaks Sillati välja pakutud lahendustele on olemas veel mõned meetmed, millega probleemi leevendada saaks.

Tarbija teadlikkus on võti

Kõige olulisem on tarbija teadlikkuse kasvatamine. Teadlik tarbija ei osta täiesti tundmatu ajalooga sõidukit, ükskõik kui hea hinnaga seda pakutakse. Lisaks oskab ta vältida kahtlase taustaga müüjaid, kelle ärimudel võibki seisneda romude ostmises, nende ülesvuntsimises ja kallima hinnaga edasimüümises. Selles osas tegi tänuväärse töö ära mõne aasta tagune Maanteeameti kampaania „Ära saa tünni“, mille koduleht ostatargalt.ee on senini ostjale hea nõuandja. Kuid selliste kampaaniatega tuleks aktiivselt jätkata, sest probleemseid müüjaid ja autosid liigub järelturul endiselt väga palju. Järelikult on neil ikka veel piisavalt kliente. Kasvanud teadlikkus paneks autoostja mitte ainult auto, vaid ka automüüja tausta uurima.

On mõistetav, et heausklikul ostjal on Lääne-Euroopa müüjate tausta keeruline iseseisvalt kontrollida. Õnneks saavad siin appi tulla pruugitud autosid importivad ettevõtted, vahendades vaid usaldusväärsete partnerite sõidukeid, mille ajalugu ja seisukord on teada. Näiteks Skaut24 tõstab oma kodulehel head müüjad esile: mida kõrgem on autole antud skoor, seda parem on auto ja seda usaldusväärsem selle müüja.

Skaudi skoori näide: Mercedes-Benz C 200 4Matic Avantgarde, esmane registreerimine 03/2018, läbisõit 22958 km.

Unikaalne Skaudi skoor eristab terad sõkaldest. Iga auto saab skoori 0–100% piires, mis teeb ta võrreldavaks teiste sõidukitega. Esile tõusevad paremate autode kuulutused. Skaudi skoor arvestab auto andmeid, müüja andmeid ning Skaudi kogemust hea ja kehva auto eristamisel. Mida kõrgem on skoor, seda parem on auto!
 

Vastutus ka margiesindustel

Oma osa võiks autoturu korrastamisesse anda ka margiesindused: neilt võiks kasutatud autode ajaloo lihtsamini kätte saada. Küllaltki sageli on esindusele suur osa autoga Saksamaal, Hollandis või kus iganes toimunust teada, kuid seda infot väljastatakse ainult teenustasu eest.

Kõrgema tasemega ja rahvusvaheline koostöö eeldaks ka välismaiste liikluskindlustuskahjude teabe avalikustamist. Eesti ajalooga autode kohta on selline info avalik ja kõigile vaid paari klikiga kättesaadav. Isegi Ameerika autode kahjusid on võimalik kontrollida. Ühtses Euroopa Liidus võiks ju sarnased andmed samuti avalikud olla. See väldiks paljude liiklusohtlike romude taas teedele ilmumist nii Eestis kui ka mujal.

Ennetamisele lisaks ei maksa päris tähelepanuta jätta ka tagajärgedega tegelemist. Näiteks Leedus hakatakse inimestele oma vanast saastavast autoromust loobumise eest maksma 1000 eurot. See on osa valitsuse plaanist vähendada riigi heitmeid. Ehk on see mõte, mida peaks kaaluma ka meie valitsus.

Fotod: Shutterstock

See veebileht kasutab küpsiseid. Jätkates nõustud Sa küpsiste kasutamisega. Rohkem infot »

Sain aru