SKAUT

Kas diiselautodega on tõesti lõpp? Kindlasti mitte!

Aina enam käib meediast läbi uudiseid, justkui kaoks diiselmootoriga autod kohe-kohe müügilt. Ehkki diislite osakaal tõesti väheneb, on jutud nende peatsest kadumisest tõsiselt liialdatud.

Diiselautode müük on Euroopas viimastel aastatel vähenenud mitmel põhjusel. Oma löögi andis kahtlemata Volskwageni diislite heitmepettus. Ehkki pettusest tulenev saastamine on lõppenud, on mainekahju tehtud.

Teine peamine põhjus on see, et diiselmootoreid peetakse keskkonnavaenulikeks. Objektiivselt vaadates tundub see üllatav, sest diiselmootorid töötavad bensiinimootoritest ökonoomsemalt ning nende CO₂ heitmed on väiksemad – ja just CO₂ on ikka peetud kõige rohkem saastavaks summutist tulevaks heitmeks, mille järgi reguleeritakse heitmenorme ja paljudes riikides ka autode maksustamist.

Lisaks räägitakse palju ka teisest ohtlikust ühendist, mida diiselmootor tekitab tõesti bensiinimootorist rohkem: lämmastikoksiididest ehk NOx-dest. Kui CO₂ vastu lihtsasti kättesaadavat rohtu pole, siis NOx-ide vastu on: AdBlue lisand ehk järelpõlemiskatalüsaator, mis muudab heitgaasid puhtamaks.

Moodne diisel ei saasta

Hirm uue või vähekasutatud diiselauto ees on põhjendamatu. Tänapäevased diiselmootorid on vähesaastavad ning vastavad kõikidele normidele. Kuigi mõned suurlinnad on rääkinud, et tulevikus plaanitakse diiselsõiduatode liikumist piirata, ei pea Eestis selle pärast muretsema. Meie ametkonnad on kinnitanud, et mingisuguseid sääraseid plaane ei peeta. Seega võivad kõik, kes on seni olnud diisliusku, julgelt ka oma järgmiseks autoks diisli valida.

Küll on tõsi, et tulevikus võib diiselautode valik jääda napimaks kui praegu, sest lisakatalüsaatorite ja lisaainete süsteemide paigaldamine on küllaltki kulukas ning väiksemate autode puhul võib see tähendada märgatavat hinnatõusu.

Seepärast on mõned tootjad otsustanud, et lõpetavad diiselautode müügi Euroopas üleüldse ning eelistavad arendada hübriid-, elektri- ja bensiiniautosid. Ent siingi tuleb tähele panna mitut nüanssi. Esiteks on suured Saksa tootjad, kelle diislitehnoloogia on väga kõrgelt arenenud ja kelle müügist moodustavad just diislid suure osa, kinnitanud, et nemad jätkavad diiselmootoritega jõuliselt ka edaspidi. See tähendab, et siinseid lemmik-diiselautosid on saadaval nii praegu kui ka tulevikus.

Häid alternatiive lihtsalt pole

Teiseks pole Eestis väikesed diiselautod, mida praegu ohustatuks võib pidada, kunagi kuigi popid olnud ning kolmandaks ei ole pikapidel, maastikuautodel, kaubikutel ja veokitel endiselt diislile mingit mõistlikku alternatiivi.

Võimsatel bensiinimootoritel on CO₂ näit väga kõrge. See on Euroopa Liidu normide tõttu autotootjale tülikas. Elektriautod on aga väga kallid ja kuskilt pole näha, et kunagised suured ostutoetused tagasi tuleks. Samuti ei ole Eesti külmades tingimustes nende sõiduulatus endiselt piisav. Seega on diislitel jätkuvalt väga tugevad trumbid käes. Jaapani tootjad, kes sõiduautodel diislitest loobuda plaanivad, kavatsevad nendega maasturitel ja tarbesõidukitel ikkagi jätkata.

Kindlasti levivad edaspidi ka diislitel hübriidlahendused, kus diiselmootoriga ühendatakse CO₂ taseme veelgi väiksemaks muutmiseks väike aku ja elektrimootor. Hiljuti tulid sellise lahendusega välja näiteks Kia ja Hyundai, varem juba Groupe PSA (gruppi kuuluvad Peugeot, Citroen ja Opel).

Kas diisel saab taas popiks?

Pole mingi saladus, et Euroopa Liidu heitmenormid karmistuvad veelgi, samuti, et aastast 2023 jõustuv EURO7 standard ühtlustab diisel- ja bensiinimootorite nõuded. Seega on siis ökonoomsemal ja vähema CO₂-ga diislil bensiinimootori ees suur eelis. Tootjatel on põhjust seda taas jõudsamalt kasutada – nii saavad nad oma keskmise CO₂ näitaja madalamaks ning pääsevad ähvardavatest hiigeltrahvidest.

Kõige selle pärast usuvad paljud, et diiselmootorid võivad oma praegusest madalseisust juba mõne aasta pärast üle saada. Seda enam, et bensiinimootoritel on uutele nõuetele eriti raske vastata ning seetõttu võetakse ka neil üha enam kasutusele kalleid heitgaaside puhastussüsteeme, mida varem vaja pole olnud. Juba tänagi varustatakse küllaltki paljud uued bensiiniautod kübemefiltritega. Mõistagi tähendab see hinnatõusu, mis tuleb kinni maksta kliendil.

Võrdlus: diisel on endiselt ökonoomne, kiire ja vähesaastav

Kenno Kaupmees
Skaut24 OÜ
www.skaut24.ee

See veebileht kasutab küpsiseid. Jätkates nõustud Sa küpsiste kasutamisega. Rohkem infot »

Sain aru