SKAUT

Kas koroona segab pruugitud auto ostmist Euroopast?

Kui välismaareisid võivad sõltuvalt riigist olla koroona tõttu kas välistatud või oluliselt raskendatud, siis kuidas on lood Euroopast kasutatud auto ostmisega?

Võiks öelda, et raskemad ajad on üle elatud ja olukord stabiliseerub. Vähemalt selline on nii Mobile.ee juhataja Silver Havamaa kui ka Skaut24 OÜ juhatuse liikme Kenno Kaupmehe sõnum. Sama tõdeb ka Euroopa liisinguautode oksjonisaidi Exleasingcar.com müügijuht Aivaras Jakulevicius. Kaubad liikusid ju isegi koroonakriisi sügavaimal ja segaseimal ajal ehk märtsis ja aprillis ning mingeid transporditõkkeid ei ole ka praegu. „Tarneajad on täpselt samad nagu enne kriisi,“ sõnab Kaupmees ja lisab: „Kevadel oli küll osa müüjate kontoreid kinni. Eeskätt ei teenindatud kohapealset klienti Saksamaal, aga inimesed olid ikkagi tööl, kõnedele vastati ja autosid loovutati ehk tehinguid tehti ja autosid sai kätte.“ 

Havamaa sõnul tuli nende kogemusel mõnes riigis siiski ette olukordi, kus autosid ei saanud ka kohapeal kätte: „Paljud müüjad olid kodukontoris ja erinevalt Eestist ei olnud osadel isegi lubatud töökohta minna, nii et füüsiliselt ei olnud võimalik sõidukit kätte saada.“

Ostuhuvi muutused

Kui lühikest aega puutusid auto­müüjad koroonakriisi alguses kokku ka probleemiga, kus Eestisse jõudnud autot ei saanud arvele, siis see on jäänud minevikku: „Tekkis olukord, kus pärast kõiki keerulisi nüansse oli auto lõpuks Eestis, aga seda ei saanud arvele, sest liiklusregistri büroo oli suletud,“ meenutab Havamaa. „Õnneks viimane reageeris väga kiiresti ja suutis juba eriolukorra alguses automüüjatele sõidukite registreerimiseks erilahenduse luua.“

Mõistagi on praegune aeg teinud muudatusi ka inimeste autoostuhuvis. Üllatuslikult ostetakse praegu autosid isegi meelsamini kui kriisi eel. „Kui inimesed läksid kevadel tehingusse kaalutletumalt ja emotsiooniostud kadusid ära, siis täna on need kõik tagasi. Müüme autosid rohkem kui varem,“ sõnab Kaupmees. Tema sõnul ostetakse endale meelepärane auto kartuses, et võimalik uus koroonalaine mõjub rängalt ka inimese ostuvõimekusele. „Nõudlus autode järele on kasvanud ka seetõttu, et mitmed ettevõtted, kes karantiini ajal ei töötanud, on nüüd uuesti avatud. Ostjate huvi kasvu tunneme ka meie,“ lisab Jakulevicius. 

Transport sama hinnaga

Huvitav on see, et pruugitud auto­de hinnale ei ole koroona enamikus riikides märgatavat mõju avaldanud, samas erandeid Jakuleviciuse sõnul siiski leidub: „Itaalias on siiamaani hinnad varasemast madalamad. Itaalia oli koroonakriisi ajal pikka aega suletud ning nende majandus kannatas kõige rohkem.“

Nagu mainitud, ei mõjutanud ka koroonakriisi raskeimad ajad transporti, samuti pole muutunud transpordi hind. Näiteks auto Saksamaalt Eestisse toomine maksab ikkagi keskmiselt 600 eurot, millele lisandub käibemaks. Ajakulu auto ostust kuni sõiduki loovutamiseni on jätkuvalt 2–3 nädalat. 

Loomulikult sõltuvad transpordi täpne maksumus ja sõiduki Eestisse jõudmiseks kuluv aeg sellest, millises riigis ja millises piirkonnas ostetav auto asub. „Meil olid näiteks mõned tellimused Venemaalt ja nende täitmisel lisandus automaatselt üks kuu, sest nii Venemaale sisenedes kui ka kodumaale naastes pidi veokijuhti olema karantiinis,“ selgitab Havamaa ja jätkab: „Kindlasti on autot keerulisem osta riikidest, kus on kõrge nakkuskordaja, sest rakenduvad mainitud karantiiniajad juhile ja muud piirangud. Küll aga toimivad hästi meie põhisuunad ehk Saksamaa, Holland ja Belgia.“ Jakulevicius toob siinkohal näiteks Itaalia, kust ostetud auto koos vajalike dokumentidega võib Eestisse jõuda alles pooleteise või kahe kuu möödudes. 

Eesti autohuviliste jaoks on huvitav kahtlemata ka Rootsi, kus autode valik on lai ja hinnad sageli päris soodsad. Kuigi Rootsis on nakkuskordaja kõrge ning Eestist sinna sõites kehtib ka karantiinireegel, on sealt siiski võimalik autot osta ning Eestisse transportida lasta. Arvestada tuleks muidugi ajakuluga ning sageli ka suurema transpordikuluga, kui näiteks Saksamaalt autot ostes. 

Kristjan Ojang, Autoleht